Information


På den här sidan har vi samlat information om vår förening samt användbar information för dig som boende. Längst ner på sidan hittar du våra stadgar och ansökningsblanketter.

Styrelse i BRF Saaris

På årsmötet 2023 valdes dessa personer att sitta i styrelsen fram tills årsmötet 2024.

  • Ordförande: Nazanin Marshall
  • Vice-ordförande: Matilda Råbrant
  • Ledamöter: Ingrid Reiter, Olle Helin
  • Suppleanter: Oscar Pihlajärvi, Pamela Hay

Kommunikation med styrelsen

Kontakta styrelsen genom att mejla på brfsaaris@gmail.com eller lägg en lapp i brevlådan i trapp B.

Styrelsen undanber sig att boende kontaktar oss via våra privata telefoner och sociala kanaler, kommer på besök eller tar upp frågor relaterade till styrelsen när vi träffar på varandra i byggnaden. Då vi är privatpersoner med heltidsjobb som lägger vår fritid på styrelsearbetet uppskattar vi att ni respekterar vår lediga tid.

Vad är en bostadsrättsförening?

En bostadsrättsförening, eller en BRF som det ofta förkortas, är en ekonomisk förening som tillhandahåller bostadsrätter i föreningens hus. Den som är medlem i bostadsrättsföreningen och bor i en bostadsrätt brukar kallas för bostadsrättshavare. Detta innebär att den som bor i en bostadsrätt inte äger själva bostaden utan bara rätten att bo i bostaden på obegränsad tid så länge föreningens regler och stadgar följs.

En bostadsrättsförening måste varje år hålla en föreningsstämma och utöver årsstämman kan även styrelsen i bostadsrättsföreningen kalla till extra föreningsstämmor. På årsstämman ska styrelsen i bostadsrättsföreningen lägga fram en årsredovisning och en revisionsberättelse. Det är också stämman som utser bostadsrättsförenings styrelse. Styrelsens uppgift är att ta strategiska beslut om den löpande driften. Det kan bland annat gälla vilken bredbandsleverantör föreningen ska ha eller hur snöskottningen ska gå till.

Om du bor i föreningen men inte sitter i styrelsen kan du lämna en motion, ett förslag, till styrelsen om lösningar på olika problem inför  stämman. Du är också välkommen att höra av dig till styrelsen om du vill ta egna initiativ, som att anordna en gårdsloppis.

Styrelsens uppgift är också att kontrollera att föreningens medlemmar uppfyller sina skyldigheter. I bostadsrättsföreningens stadgar finns de regler som gäller för verksamheten och vilka rättigheter och skyldigheter som medlemmarna har.

Styrelsens uppdrag innefattar inte att städa i miljörum, stänga dörrar som står öppna på kvällarna och/eller rensa ogräs på gården. Om detta är problem som uppstår i föreningen har alla medlemmar ett delat ansvar att ta hand om vår förenings dagliga uppgifter. Om föreningens uppgifter inte blir gjorda av medlemmarna, kan styrelsen ta  beslut om att betala extern arbetskraft för att göra dessa sysslor. De pengarna tas då från föreningens gemensamma budget, och från andra poster som hade kunnat förbättra i föreningen för oss som bor här.

Informationstavlor och porttelefon

Efter att du flyttat in kommer dina uppgifter att uppdateras i porttelefon och entré. Detta görs genom att du lämnar en lapp i föreningens brevlåda med följande information:

  • Datum
  • Lägenhetsnummer
  • För och efternamn på samtliga boende
  • Telefonnummer till samtliga boende

Efter inlämnad lapp kommer styrelsen att uppdatera informationen inom en månad.

När samtal kommer på porttelefonen trycker du på  knappval 5 för att öppna dörren.

Taggar

Varje boende får en tagg per person i deras lägenhet. Vid särskilda behov av extra tagg skall en motivering skickas till brfsaaris@gmail.com. Det är inte tillåtet att själv kopiera upp taggar.

Om du tappat bort din tagg måste du omedelbart kontakta styrelsen så att vi kan blockera din tagg.

Dörrskyltar

Vi byter inte ut namnskyltarna på dörrarna, det är lätt att glasen går sönder och de är svåra att ersätta. Vi tillhandahåller en dymo som du kan låna för att skriva ut en namnskylt till din dörr. Om du själv väljer att byta ut bokstäverna så var försiktig med glaset. Om glaset går sönder i samband med namnbyte debiterar föreningen er en kostnad på 2000 kr.

Förråd

Varje lägenhet har minst ett och max två förråd i huset. Information om vilket förråd som är ditt tillhandahålls av säljaren.

Tvättstuga

Det finns två tvättstugor i huset. Tvättstugan bokar du med din tagg genom informationstavlorna i entren. Tvättstugan går att boka 1 ggr/vecka/lägenhet. Du har endast tillgång till tvättstugorna när du har en bokning. Om du inte låser upp tvättstugan inom 15 minuter efter påbörjad bokning släpps din tid och kan bokas av andra boende. Tvättstugorna låser sig 15 minuter efter avslutad bokning. Om du inte hämtar din tvätt inom tiden för bokningen får du sätta en lapp på dörren till tvättstugan så att nästa person kan släppa in dig. För att undvika sådana situationer kan det vara bra att en närstående har ett par extranycklar.

Efter användning skall tvättstugan tvättas enligt de riktlinjer som finns i tvättstugan, detta inkluderar:

  • Torka upp ev. vatten och tvättmedel som spillts
  • Tvätta ur sköljmedel och tvättmedelsfack i tvättmaskin
  • Tömma luddfilter (2 st) i torktumlaren
  • Stänga av avfuktaren i torkrummen

Om detta inte efterföljs kommer boende att bli blockerade från att använda tvättstugan.

Gästlägenhet

Högst upp i trapp B finns en gästlägenhet som du kan hyra genom informationstavlan i entren. Det finns inget badrum eller kök och är endast till för övernattning av gäster. Lägenheten bokas för 200 kr/dygn, med tillträde från kl 12:00 till 11:59 följande dag, och lämnas i städat skick.

Miljörummet

Miljörummet finns på gården med ingång på Rosendalsvägen. I BRF Saaris sopsorterar vi enligt kommunens regler. Det är viktigt att detta följs och det är medlemmarnas ansvar att själva ta ansvar för sin sopsortering.

I vårt miljörum har vi återvinning av hushållssopor, inkl. batteri och elektricitet. Vi har inte sortering av möbler, inredningsdetaljer, frigolit, renoveringsavfall etc. Detta skall lämnas på SYSAV återvinningscentral, den närmaste finns i Norra Hamnen. Om föreningen hittar avfall som inte skall vara i miljörummet och det kan knytas till en boende kommer en avgift om 4000 kr att debiteras den boende.

Parkering

BRF Saaris har fem stycken parkeringsplatser. För att ställa dig i kö till en parkeringsplats anmäler du dig via följande länk: https://forms.gle/DuhufdoNUm8bewMeA

Malmö Stad har också boendeparkering i området. För att registrera boendeparkering, kontakta Malmö Stad.

Tider och ljud

Det är inte tillåtet att spela hög musik, dammsuga så att det stör grannarna, renovera, borra och göra andra störande ljud mellan kl. 22.00 och 08.00.

Hissen

Föreningens hissar har nyligen blivit renoverade. Här följer riktlinjer för dig som skall använda hissen:

  • I området närmast dörrarna finns det ljussensorer som inte får brytas, det är då hissen piper. Om du står i det området innan, under, eller på väg ut ur hissen innan den är framme kommer hissen att stanna. Om hissen stannar, backa och tryck på valfri våning. Om detta inte fungerar, ring Motum Hiss.
  • Överbelasta aldrig hissen, om viktgränserna i hissen överbelastas kommer hissen att stanna.
  • Skicka aldrig upp saker i hissen utan att du är med i hissen. Om  något trillar  över det markerade området och hissen inte har en mänsklig passagerare, ring inte till Motum.  Maila föreningens styrelse på brfsaaris@gmail.com, vi kommer sedan att kontakta Motum när utryckning är som billigast. Fakturan kommer skickas till den som lämnat sakerna i hissen.
  • Om du åker i hissen med barn och/eller djur, var noggrann med att de inte går utanför hissen innan dörren stängs, beträder det markerade området eller fastnar med kläder/päls/koppel i dörren innan hissens avgång. Skulle detta hända måste ni direkt stoppa hissen för att undvika farliga situationer.

Om ovan riktlinjer ej efterföljs och hissen stannar kommer den boende att bli fakturerad för utryckningsavgiften, vilken på helgfria vardagar under arbetstid ligger på 4500 kr. På helger, kvällar och nätter tillkommer en extra avgift.

Renovera

Om du vill renovera din bostadsrätt krävs det i de flesta fall en ansökan till styrelsen. För att ansöka om renovering som: gör ingrepp i bärande konstruktion, gör förändringar i befintliga ledningar för avlopp, vatten, värme, gas eller ventilation, göra väsentliga ändringar i er lägenhet, kontakta styrelsen per email.

Vid köksrenovering krävs att gas, vatten och liknande hanteras av certifierad fackman, deras certifikation skall bifogas till ansökan som inkommer till styrelsen. I köket måste ni ha en kolfilterfläkt som inte är kopplad till en motor, detta kallas för spiskåpa. Andra fläktar stör byggnadens ventilationssystem och ditt matos åker rakt in till grannarna. Styrelsen genomför regelbundna kontroller av ventilationen hos boende.

Vid badrumsrenovering eller byte av kran, vattenblandare, toalett eller annat som är kopplat till vatten och avlopp behöver en ansökan inkomma till styrelsen med bifogat certifikat som visar på certifiering hos utföraren. Vid behov av avstängning av vatten meddelas styrelsen och ni information sätts upp i varje trapp av er om att vattnet kommer stängas av med dag och tidsspann. Vattnet i huset stängs av max 1 timme och under dagtid (9-16).

Hemförsäkring

För att bo i BRF Saaris krävs det att ni har en hemförsäkring.

Hyra ut i andra hand

Om du vill hyra ut din bostadsrätt i andra hand måste det först godkännas av styrelsen. Vi tillåter andrahandsuthyrning i max 2 år och med giltig motivering. Föreningen tar ut 10 % av månadsavgiften i extra avgift vid uthyrning i andra hand.

Bredband

Huset är kopplat till Tele-2 bredband och uppkoppling 500/50 ingår i månadsavgiften. För att få en router och ansluta er till bredbandet kontaktar ni själva Tele2.

Takterassen

Takterassen är öppen för alla boende att använda. Boende ansvarar själva för att ta ut och in dynor till möblerna. Alla boende ansvarar för att ta undan allt skräp, inkl. fimpar. Vid förstörelse skickas en faktura på motsvarande belopp till den boende som använt takterassen.

Det är strängt förbjudet att grilla på vår takterass. Vi beslagtar grillar som vi ser, samt skickar en faktura på 3000 kr till den boende som grillar på takterassen. Detta innebär en stor brandfara för boende då vår ventilation går från taket.

Takterassen går inte att boka av enskilda boende för privata evenemang.

Brandvarnare och brandskydd

Boende i BRF Saaris måste ha minst en fungerande brandvarnare i sin lägenhet. Det är av brandskyddsskäl inte tillåtet att ha dörrmattor, sopor med mera i trapphusen, eftersom trapphuset är en utrymningsväg om brand skulle uppstå.

Cykelförråd

BRF Saaris har cykelförråd i källaren och utomhus. Boende får lov att ha sina cyklar parkerade här, men föreningen tar inget ansvar kring säkerheten i förråden. Cykelparkering på andra ställen än anvisade platser är förbjudet och vid upprepad felparkering kommer låset att klippas av föreningens vaktmästare. Dessa regler gäller även för sparkcyklar och liknande. Eldrivna fordon får endast laddas i den egna lägenheten, inte i gemensamma utrymmen.

Funktionsanpassning

Föreningen har ett pågående arbete med att funktionsanpassa byggnaden. Om du behöver funktionsanpassningar är du välkommen att kontakta styrelsen. Funktionsanpassningar inkluderar t ex. att dörrautomatiken hålls öppen längre när din tagg registreras i porttelefonen.

Facebook

Föreningens facebookgrupp heter ”Boende i BRF Saaris”.

Frågor?

Om du har fler frågor som inte har besvarats på den här sidan – kontakta då styrelsen på brfsaaris@gmail.com.

Dokument


Stadgar 2018

Ladda ner

Ansökan om autogiro

Ladda ner

Ansökan om medlemskap

Ladda ner

Ansökan om utträde

Ladda ner

Ansökan om uthyrning i andra hand

Ladda ner

Ansökan om avslut av uthyrning i andrahand

Ladda ner

Ansökan om renovering

Ladda ner

Fullmakt medlem föreningsstämma

Ladda ner